Varför tränar jag? Inte så dumt att fråga sig det då och då…

Är det för att klara 20 chins?

Är det för att klara 20 chins?

Varför tränar du? Det är en självklar fråga till alla som tränar. Samtidigt är det väldigt få som ställer sig just den frågan. Ännu ovanligare är att man ställer sig frågan: varför tränar jag precis så som jag tränar?

Tänkte att det kan vara lämpligt att följa upp mitt inlägg med träningsupplägget med ett lite mer filosofiskt inlägg angående hur jag tänker kring träning och vad jag själv har för olika mål med min träning. För om vi tar ett steg tillbaka och betraktar ordet ”träning” så är det ju att vi övar inför något – men hur många har egentligen en plan med vad just all övning ska leda till?

Så varför tränar jag som jag gör? 

 Varför behövs det här inlägget?

Vill du bli stark. Träna styrka. Vill du bli uthållig. Träna för det. Vill du bli smal? Ät rätt. Vill du ”bara se bra ut naken”? Mat OCH träning!

För att det inte är helt sällan som vi bara planlöst tvingar iväg oss själva till gymmet eller tränar utan att det egentligen inte finns någon tanke med det. Inget direkt mål. På andra sidan av det argumentet finns träningen mot ett så väldigt tydligt mål, som inte sällan leder till att när målet är nått tappar träningen sin mening.

Allt kokar ner till frågan VAD du tränar inför? För jag tror att det ofta blir så pass luddigt att själva träningen blir målet… Då tappar vi fokus, kan inte mäta resultaten och kommer aldrig veta om det vi gör ger oss de resultaten vi vill ha. Konstant missnöje är dock ett givet resultat.

Tidigare skrivet på temat och primära mål

Jag inledde ett annat inlägg med just mitt mål såhär:

[Varför du tränar som du gör…] är en oerhört relevant fråga – för det kommer avgöra HUR du ska träna för att nå dit du vill.

Inte vilken lek som helst..

Inte vilken lek som helst..

Jag själv har ett övergripande mål att alltid vara i form nog att hänga med på i stort sett vad som helst utan varsel. Min tanke är att min träning ska vara så diversifierad att det ska vara ok att springa ett maraton vilken dag i veckan som helst samtidigt som det också är ok att skotta grus eller snö i 4 timmar, bära tunga saker, leka med 4-åringen eller orka bygga en lekstuga utan att kroppen klagar.

Allt ovan inom ramen för det liv jag lever idag med heltidsjobb på kontor, barn på dagis och en hyfsat lång pendlingstid (även om den är ok för Stockholm) – för att ingen ska få för sig att jag har mer tid än någon annan!

Jag har skrivit mycket om att det för mig är en prioriteringsfråga samt en fråga om hur jag väljer att min tillvaro ska se ut.

Mina sekundära, detaljerade mål

Jag vill se riktigt vältränad ut (utan kläder)

Japp. Så är det. Jag tilltalas av att ha ”ett sexpack” och rejält med muskler. Det är en aspekt kring att vara hälsosam för mig. En stark, smidig kropp som klarar de påfrestningar jag kan tänkas utsätta den för är i mina ögon vara ganska tajt sammankopplat med att se bra ut naken.

copy-Header2-11.jpg

Det är också ett sätt för mig att mäta resultaten av såväl min träning som den mat jag väljer att äta!

Jag har skrivit HUR mycket som helst att träningen är helt sekundär om du inte äter bra mat och det står jag fast vid. För mig är hur min kropp ser ut ett direkt betyg på hur väl jag väljer mat som är bra för mig.

Jag vill kunna lyfta 300% av min kroppsvikt i marklyft

I dagsläget innebär det runt 210 kg. Just nu går gränsen vid 165.

I dagsläget innebär det runt 210 kg. Just nu är mitt max runt 165 kg – strax över 220%.

Är det här ett fåfängt och knasigt mål? Tja. Det kan det vara  – men det är ett väldigt konkret mål som endast kommer uppfyllas om jag gör RÄTT saker på gymmet för att bygga maximal styrka. För att göra det med den begränsade tid jag väljer att lägga i gymmet måste det vara genomtänkta pass med fokus på stora, komplexa övningar och ett helhetsperspektiv. För om någon tror att man klarar att göra den typen av marklyft utan att vara precis hur stark som helst i hela kroppen tror de fel!

Jag vill kunna röra mig obehindrat av min kroppsvikt

Zemanta Related Posts ThumbnailEn oerhört stor inspirationskälla för mig är Ido Portal som jag har skrivit om tidigare. Jag skulle vilja ha samma styrka och kontroll över min kropp som han har. Det är helt omöjligt utan att träna hela dagarna – men jag för att komma närmare möjligheten att göra några av de saker han gör måste jag ha en bra relation mellan styrka, smidighet och uthållighet. Det gör att jag alltid lägger in rörlighetsträning och stora komplexa rörelser där kroppsvikten är det avgörande. Handstående, akrobatik, yoga, explosiva upphopp och balansgång. Svårt och utmanande men oerhört roligt, inspirerande och utvecklande.

Första gången jag lyckades stå i brygga igen (sedan jag vet inte när) var en seger!

Jag vill vara i mitt livs bästa form varje dag hela livet

Ok form utan spannmål och baljväxter...

Är det ett mål? Tja, det är grundbulten som format allt mitt tänk kring träning. Såklart att jag kan  toppa formen på bekostnad av min hälsa – men då spricker det här målet. För mig har det varit ett sätt att ta ett steg tillbaka från den riktigt intensiva, stenhårda träningen som ledde mig till skador och ständig utmattning. Detta är ett mål som betonar uthållighet på lång sikt och att det är bättre att hoppa över en pass än att köra om det känns fel i kroppen.

Jag är övertygad om att det är ett mål som gjort att jag, utan att köra en massa stenhård träning, har skapat kontinuitet och starkt bidragit till att jag nu är i mitt livs form nästan varje dag, året runt.

Avslutande tankar

Innebär det här att alla borde tänka som jag gör? Nej. Det skulle aldrig funka. Det vore oerhört naivt att tro. Vi är alla annorlunda. Men jag tror att det de flesta mår bra av att då och då fråga sig två saker:

  1.  Varför tränar jag?
  2. Hur funkar det jag gör idag i relation till vad jag vill uppnå?

De som läst mycket av min blogg vet att om målet är viktnedgång så är min uppfattning att träningen är helt fel fokus. Träningen kan göra viktnedgången snabbare – men det kan aldrig skapa långsiktig, hållbar viktnedgång eller hälsa.

Vill du bli stark? Träna styrka. Vill du bli uthållig? Träna lågpuls. Vill du bli smal? Ät rätt. Vill du ”bara se bra ut naken”? Då krävs mat OCH träning i synk! Vill du springa maraton? Träna för det, men klura på VARFÖR du vill springa maraton så att det inte är ett mål ”för att komma igång igen och gå ner i vikt” – då finns det betydligt lättare och trevligare sätt…

Att vara snäll mot sig själv genom att ge sig själv en rimlig chans, acceptera att man misslyckas ibland och måste byta upplägg eller mål – det är vad jag vill inspirera till. Det är för mig att leda genom exempel.

6 reaktion på “Varför tränar jag? Inte så dumt att fråga sig det då och då…

  1. Nadja Eleonora

    Bra! Jag tror att du är en källa till mycket eftertanke (i/om sina liv) när de hittar din sida!
    Det här är så klassiskt- ”Jag måste träna- då kan jag fortsätta med min övriga livsstil”….
    Jag har äntligen lyckats (efter snart 20 år av ångest) lyckats ta mig ur det ätstörda träsket.
    Mitt huvudmål är inte att vara smal- jag vill vara frisk och stark! (och kunna springa 1 mil på 48-50 minuter…) HUr blir jag frisk? Självklart genom att äta bra mat- och det är så mycket godare!
    Hur blir jag stark? Genom att träna styrka såklart!

    (Starting Strength är kanon! Och ger blodad tand! Garanterat! Men- TEKNIKEN först!!!)

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Roligt att höra att du gillar det jag skriver. Det stora knepet är ju att få människor att såväl hitta till bloggen som att faktiskt ta till sig vad det står. Det är ganska mycket saker som inte är ”konventionellt”… Kan vara gratulera till att du lyckats med att ta dig ur det där (låter hemskt med 20 år ångest)! Frisk och stark är så mycket hetare än ”smal” på alla sätt och vis! Framförallt är det verkligen underbart att kunna äta riktig, god mat och må bra!

      Jag ska ge mig på något av Daniels upplägg snart – men nu följer jag med spänning hustruns utveckling. Kan också bara instämma – tekniken först. Därför det är en så bra investering med ett par timmar med en bra PT som kan hur man lyfter!

      Svara
  2. Jenny

    Hej!

    Måste börja med att säga att din blogg är väldigt inspirerande! Jag gillar att du har djupa och reflekterande inlägg för att skapa förståelse från grunden.

    Jag har dock en fundering som jag inte kan hitta något vettigt svar på. Ett av mina mål numera är att bli smidigare. Jag var smidig för några år sedan men har tappat det helt sedan jag la av med den träningen. Jag undrar helt enkelt vilken typ av träning du rekommenderar om man vill bli smidig? Yoga? Stretchning? Det får gärna bli ett inlägg på detta 😉

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Jenny, tack för de snälla orden. Roligt att höra att du gillar hur bloggen skrivs.

      Jag har ett sånt inlägg bland mina utkast, men har inte fått rätta ”känslan” för att skriva klart det. Känner att du just puttade mig över kanten där, så det får bli nästa inlägg. Hade själv problem med att jag var stel och för min egen del har yoga varit en nyckel. Men mer om det i kommande inlägg! Ett medskick till innan jag avslutar – stretching är jag inte för i den form det brukar utföras. Tråkigt, hög skaderisk och dålig effekt. Bättre med yoga och att göra det dynamiskt! Håll utkik efter inlägget.

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.