Varför tränar jag med pulsklocka?

1_0513005470082_500_6Det är ju inte så ”naturligt”… Så hur tänkte jag då? Bakgrunden är att finna i boken som förändrade mitt liv och det faktum att jag upplevde en ond cirkel i min träning. Jag gillade att köra på riktigt hårt på gymmet och på löprundorna, mycket intensiva pass inspirerade av träningsformen cross-fit. ALLT var på tid/mättes och med en viss prestationsångest över ”dåliga” pass. Men vad var problemet då?

Problemet var att så fort det började ”kännas riktigt bra” – Ta Daaaa – förkyld/ sjuk/ skadad/ ont/ osugen/ trött – välj ett alternativ.
Jag kunde inte för mitt liv förstå varför det inte funkade. Jag såg vältränad ut, men kände mig inte hälsosamt stark och jag var framförallt inte frisk – 3 förkylningar om året var standard, för att inte tala om en galet eskalerande pollenallergi!

Det, och som ni kanske vet, en saftig axelinflammation gjorde att det var dags att stanna upp, utvärdera situationen och lösa problemet – jag är ju ändå konsult, that’s what I do! Efter att ha läst ”the book” ovan så föll det på plats. Träning är stress för kroppen. Stress är ok, men det sliter på kroppens immunförsvar och vårt oerhört vassa hormonsystem boostar på med feelgood, anti-stresshormon (cortisol bland annat, kommer inte gå in på djupet kring detta nu). All good… Ända tills det börjar bli konstant boost och verkan minskar. Slitaget ökar och kombinera det med en kost med mycket socker som driver på insulin och inflammation i kroppen – cocktail for a cold!

För er som vill läsa mer om det rekommenderar jag verkligen länken till boken som förändrade mitt liv, och för er som är riktigt löpträningsintresserade boken ”Healthy Intelligent Training”. Har inte hunnit skriva sammandrag på den, men den är väldigt utförligt skriven och ger bra upplägg och exempel.

Dags att svara på frågan då, varför tränar jag då med pulsklocka?
För mig är det ett sätt att hålla mig på ”den nivå jag har bestämt mig för” just det passet. Jag kan intyga att näst intill ingen, och det här gäller ALLA, på ALLA nivåer – kanske ännu mer de med något sämre fysik – klarar av att hålla sig i den puls som Maffetone (se boken igen) förespråkar! Jag gillar inte att rada upp massa tider men för att ge ett exempel så kan det vara värt. Jag hade, när jag började med lågpulsträningen, inga som helst problem att springa 5 km en bit under 20 min. Men det första passet när puls satte tempot och inte tvärtom – då var det bara att gilla läget i 6:30 per km!

Effekter?
Inte varit sjuk sedan dess. Oktober 2012. Med dagisbarn. Det är – tro mig ni som inte har barn – helt otroligt! Familjen har legat däckade 3 gånger, inklusive farmor och farfar över jul.

Allergin är ett kapitel för sig. Vågar inte skriva det inlägget före midsommar när gräspollen är som värst, men det är helt symptomfritt fortfarande!

Träna långsamt – tävla snabbt – lek hårt. Våga led genom exempel – omgivningen märker skillnaden!

Ps. En pulskurva på en typisk, för mig med mina pulsvärden, lågpulsjogg – som joggen med
fotbollsmålsutmaningen”… ds.

lowpulsjogg

3 reaktion på “Varför tränar jag med pulsklocka?

    1. henriksiwe Inläggsförfattare

      Hej! Jag kommer skriva inlägg om hur jag ser på träning med vikter, men kort så skiljer jag personligen mycket på styrka och annan träning (som även den kan vara med vikter!). Då jag generellt vill vara på gymmet så lite som möjligt på sommaren är jag där för att köra styrka – vilket för min del innebär väldigt få tunga lyft med lång vila (typiskt marklyft, knäböj, frivändningar, utfallsgång med kettlebells, bänkpress). Helt enkelt av anledningen att jag inte har den utrustningen hemma! Det ger mindre träningsvärk (något som är helt onödigt) och mer resultat i den dimension jag söker – styrka. Sedan kör jag ofta något pass i veckan med kroppstyngd – basövningarna: squats, pullups/chinups, armhävningar och plankor. Det ger bra resultat att skilja styrka och puls tycker jag och man bör vara medveten om skillnaden och effekten man får av de olika formerna! Men inlägg kommer och jag betonar gärna att all rörelse/träning som blir av är bra!

      Svara
  1. Pingback: Utmaning – hur fort kan du springa i puls 130? | Led genom exempel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.