Debatten om ”kolhydrater” missar två viktiga aspekter!

Zemanta Related Posts ThumbnailDet går heta debatter i olika kostforum där det finns förespråkare för lågkolhydratkost samtidigt som LCHF-kritiker. Tänkte ge min syn på saken genom att ta upp två aspekter som diskuteras på tok för lite. Det är också så att det tenderas att ”hoppas över” i forskningen som de olika lägren hänvisar till.

För min egen del tycker jag att mina argument är väl underbyggda och jag hämtar stöd från forskningen av Weston Price (från 1930 bisarrt nog), kokboken Nourishing Traditions samt The Okinawa Program – baserad på en 10-årig forskningsstudie av den plats på jorden där det finns flest 100-åringar. Nyfiken?

Miss nummer 1 – vilken typ av kolhydrater är det som bör kallas ”onyttiga”?

Jacob Gudiol – Guddi – som driver bloggen ”träna styrka” är inte direkt förespråkare för LCHF och har ganska spännande debatter med mannen som personifierar LCHF i Sverige – Andreas Eenfeldt alias ”Kostdoktorn”. De pratar om varandra vad det gäller insulinets effekter, men är rörande överens om innehållet i begreppet ”Skitmat” (Jacob skriver låååånga inlägg så klicka bara vidare om ni har gott om tid och intresse). Skitmat då innefattande halvfabrikat, snabbmat samt processade stärkelsebomber som vitt mjöl, kakor, vitt socker och läsk.

Här borde verkligen skapas en enad front och lite bättre begrepphantering då det VERKLIGEN aldrig är fel att äta komplexa naturliga kolhydrater som grönsaker av alla typer!

Problemet är ju de ”nya typer” av förädlade produkter vi skapat – vitt raffinerat mjöl, socker, pasta gjord endast på mjöl och vatten (vilket är MILSVID skillnad mot pasta gjord på äggula och högkvalitativt durumvete), läsk, frukots-glukossirap, godis, McDonalds m.m.

Jag vill dock betona att det fortfarande är min fasta övertygelse att det INTE ÄR NYTTIGT att äta fullkornsprodukter, gryn, bönor och andra naturliga stärkelserika grödor utan att förbereda dem ordentligt! Vilket tar oss in på miss nummer 2!

Miss nummer 2 – hur prepareras stärkelserika matvaror?

Det här är en oerhört viktig del som ALLTID ignoreras. Det hänvisas hej-vilt till olika studier kring ursprungsbefolkningar som äter olika fördelningar av fett-protein-kolhydrater och sedan anser man på allvar att det är applicerbart i våra västerländska samhällen. Vilket skämt. Tror någon att ett ursprungsfolk någonstans i världen skulle äta pasta? Tror ni att de äter burkbönor och fabriksbakat bröd som håller i 3 veckor på hyllan?

KOM IGEN NU… REALLY?!!? Självklart inte…

westonFör att det här ska bli relevant för oss i den ”moderna världen” – som har lyckats glömma allt som är viktigt gällande mat genom fettfobi, lightprodukter och bantningskurer – så måste vi LÄRA OM! Ett bra exempel är just baljväxter – det är ett vedertaget faktum att de innehåller enzym och anti-nutrienter som är dåligt för människan. Det intressanta här är att de ursprungsfolk som äter mycket av den här typen av grödor fermenterar, groddar och är oerhört noggranna i hur det prepareras för att inte det ska bli negativt för kroppen. Läs gärna mer om det i boken ”Vad vi ska äta! Och varför!” eller om ni är riktigt intresserade så rekommenderar jag ursprungsforskningen den är baserad på i boken ”Nutrition and Physical Degeneration” av Dr. Weston Price.

Avslutande tankar

Ju mer litteratur kring kost som jag läser, desto tydligare blir det att vi har gått oerhört fel väg under lång tid. Jag är inte på något sätt för att en part ska vara hemma för att laga mat och sköta barnen – men ju mindre tid som läggs på att laga och preparera mat, desto sämre verkar det ha bli. Därmed en hyllning till alla ursprungsfolk som verkligen kan det här med mat – det ska respekteras att de aldrig hört talas om våra ”välfärdssjukdomar”, än mindre upplevt dem!

Så när debatten rasar om hur stor fördelning av fett-protein-kolhydrater det ska vara – våga ifrågasätt och fundera på vad det är som egentligen behöver diskuteras! Jag försöker själv leda genom exempel genom att hela tiden revidera min egen världsbild utifrån vad jag läser och tror på!

bild 2I det här fallet innebär det att vi numera i familjen äter groddade och fermenterade bönor – japp, det kan ta upp till 4 dagar innan de är hälsosamma att äta – men det är det värt tycker jag!

Har också en grym fermenterad ”black bean dip” som tog 4 dagar – men nu smakar som något gudarna har leverarat samt är oerhört nyttig med goda bakterier samt inga anti-nutrienter eller enzymhämmare!

För mer om min egen kost – läs gärna ”min kostfilosofi” för en översikt och sammanfattning.

 

6 reaktion på “Debatten om ”kolhydrater” missar två viktiga aspekter!

  1. Pelle

    Sen får vi inte glömma att det nog är lite skillnad mellan de som _måste_ undvika kolhydrater och de som _vill_ undvika kolhydrater för att träna/leva som du förespråkar.

    Svara
  2. Led genom exempel Inläggsförfattare

    Mmm det är sant. Jag har inte riktigt så mycket på benen kring diabetes – även om jag har läst väldigt mycket om det inom ramen för all litteratur om kost. Det är en helt annan sak precis som du säger – då kan det mycket väl vara rent hälsofarligt att äta även det jag förespråkar oavsett hur det är tillrätt! En parentes i sammanhanget är dock att det är näst intill omöjligt att få diabetes med den kost som jag förespråkar – men det hjälper ju inte de som redan har det.

    Så jag tackar och bugar för tillägget och återkommer framåt med mer exempel kring just det också!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.