Högintensiv träning del 1 – varför?

Zemanta Related Posts ThumbnailTänkte att det efter lite mer än två månaders bloggande är dags att också beröra högintensiv träning. Det är så många som frågar kring det – ofta eftersom den allmänna uppfattningen kring träning är just att det måste ”kännas för att ge något”. Högintensiv träning känns – men för mig är det ett komplement, toppen av pyramiden sett till total träning! Nyfiken på mina tankar?

Grundteori

Högintensiv träning fokuserar på att optimera det anaeroba systemet. För mer utförlig beskrivning av skillnaden mellan det och det aeroba systemet rekommenderar jag tidigare inlägg som det här eller sidan om min träningsfilosofi.Zemanta Related Posts Thumbnail

Kort beskrivet är det vår turbo med relativt begränsad kapacitet – vid ansträngning som är längre än 60 min kommer 99% av energin från det aeroba systemet. Det anaeroba systemet bränner glukogen (kolhydrater) lagrade i musklerna när musklerna får syrebrist vid högintensivt arbete.

Varför träna anaerobt?

Det finns absolut anledningar till att träna även det anaeroba systemet! Förutom en känsla av att man ansträngt sig – vilket är ganska skönt efteråt – så händer en rad bra saker i kroppen:

  • Fettförbränningen ökar
  • Muskeltillväxt gynnas genom tillfällig nedbrytning av musklerna – vilket gör att det sedan krävs vila!
  • Kroppen vänjer sig vid hårt arbete
  • Självförtroende att man klarar ”tuff ansträngning”

Inom teorin för anaerob träning finns oerhört mycket detaljer och begrepp – som mjölksyretröskel, VO2-Max m.fl – att fördjupa sig i för den intresserade, men det är för nu tekniska aspekter som jag väljer att inte skriva fördjupat om då det inte är den här bloggens fokus. För den intresserade rekommenderar jag verkligen boken ”Healthy Intelligent Training” – sammandrag i min boklista – som utförligt beskriver precis allting som har att göra med såväl anaerob som aerob träningsoptimering (löpningsorienterad!

Styrketräning anses vara anaerob träning enligt Maffetone – men det är något jag verkligen rekommenderar i linje med min egen träningsfilosofi! Kan till exempel göras med stockar i ett sommargym

 

Så varför inte träna det hela tiden då?

diagramDet finns flera skäl till att jag är så ”försiktig” med högintensiv träning. Bland annat de här:

  • Sliter på/bryter ner kroppen
  • Agerar hämmande på immunförsvaret (till skillnad från aereob träning som stärker det)
  • Större skaderisk
  • Väldigt begränsad kapacitet att förbättra
  • Påverkar kroppens hormonsystem på samma sätt som negativ stress
  • Lätt att ”dras med” och köra på för hårt och för länge

Avslutande tankar

Jag har tidigare skrivit inlägg om anaerob träning som varit diskussioner om varför man även kan nå väldigt bra effekt med aerob träning. Speciellt detta inlägget är värt att läsa på det temat.

Det är högre risk i att träna anaerobt och det gör att det är ännu viktigare att förstå vad som händer i kroppen, hur mycket som behövs för optimala resultat och framförallt hur mycket VILA som krävs mellan sessionerna! Jag kan inte betona det nog – VILA efter hårda pass!

Med det sagt – vill man vässa formen och skaffa ”en högre växel” så är anaerob träning något att ge sig på under kontrollerade former – även om du klarar dig bra med att hålla dig till ”min träningsfilosofi”!

Del 2 kommer ge mina egna tankar om ”hur” du tränar det anaeroba systemet samt lite olika upplägg. Tills dess går det alldeles utmärkt att känna på de två riktigt högintensiva passen jag har skrivit tidigare – ”Spring för livet version 2 – Tabatastyle” samt ”Grodhoppen”.

Led genom exempel vänner – testa något nytt, även om det blir riktigt jobbigt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.