Ledighet, julbord och viktuppgång?

julbordNjaee det behöver kanske inte riktigt vara så… Det går ganska bra att ha ledigt, julbord och äta massor av god mat utan att lägga på sig en massa kilon. Det gäller bara att äta mest av det som mättar utan att driva en fettinlagring och kombinera det med ett par långa, trevliga promenader.

Tänker mig att under julledigheten lägga lite regelbundna träningsinlägg för att inspirera till att ta sig ut och att bidra med lite olika recept och tankar kring hur man kan använda traditionell julmat för att verkligen få bra med energi! Men först lite tankar för att ladda upp mentalt – nyfiken?

Julmaten – traditioner jag inte vill tumma på!

Våra gamla traditionella rätter är välbalanserade och mättande – om vi gör dem ordentligt och inte håller på att fjanta runt med lättprodukter och margarin!

Läser bloggen ”kostdoktorn” till och från. En allmänläkare, Andreas Eenfeldt, som skriver mycket om de medicinska och allmänna positiva effekterna av LCHF. Alla som är intresserade av det eller för den delen har någon kostrelaterad sjukdom som IBS och diabetes typ 2 bör genast kika in där.

En av frågorna han ställde på bloggen för en tid sedan var hur folk kommer välja att hantera julbordet. Där dök upp en hel massa olika förslag på hur man minimerar kolhydrater i alla de traditionella rätter – som att göra Jansson på rättika. Precis just där kände jag mig oerhört traditionell och protektionistisk. Något i stil med:

RÖR INTE MIN TRADITIONELLA SVENSKA JULMAT!

Det är ju riktigt, riktigt bra traditionell mat! Sansade mig efter en stund började fundera lite mer kring varför jag reagerade så kraftigt och varför så många har så svårt med just julborden och att hålla vikten över jul. Det har landat i tre olika huvudsakliga riktlinjer inför julen som jag själv tänker följa!

Julmat – inte julgodis!

Även saltskallarna bör hållas till ett minimum! Trots att de är otrolligt goda.

Även saltskallarna bör hållas till ett minimum! Trots att de är otrolligt goda.

Ja, det är klart att jag måste inleda med det här. Ni vet alla mina åsikter om vita raffinerade livsmedel. Socker och vetemjöl – de är direkt hälsovådliga inte bara för att det är kass energi och kroppen inte förstår dem utan också för att man bara vill ha MER när man väl börjat. Hur lätt är det att äta en knäck? Hallå. Knäck kommer liksom i plural. Precis som ischoklad, lussebullar, pepparkakor och en hel uppsjö av Aladdinaskar och skumtomtar. Så låt oss börja där.

Gör dig själv en tjänst och köp/laga LITE sötsaker. Om det finns hemma äter man upp det. Spelar ingen som helst roll att man sprider ut det över tre veckor. Försvinner gör det. Jag blir själv helt galen när jag får massa sötsaker i present – för jag har inte kraft att stå emot när det ligger i skafferiet. Tar jag en är det kört. Då tar det slut direkt.

Riktigt bra inspiration till ”bättre godis” hittar ni dels hos ”Hälsa som livsstil” och hos ”Ett sötare blod” – jag själv tänker testa samtliga 5 recepten!

Så riktlinje 1 – julmat – inte julgodis!

Hemlagad traditionell julmat är mestadels riktigt bra mat!

Kanske borde vi äta mer som vi gör på jul med skinka, kål, kött, sill, någon potatis, omelett och långkål. Personligen tror jag det hade varit en kraftig förbättring från all pasta vi äter till vardags.

Det är sant. Våra gamla traditionella rätter är välbalanserade och mättande – om vi gör dem ordentligt och inte förstör dem med lättprodukter och margarin! Låt mig utveckla detta vidare.

Av julbordet är ju några saker riktigt bra och bör således utgöra grunden när vi talar volym av vad vi äter. Skinka, revbensspjäll, gravad lax, sill, köttbullar, omelett, långkål och rödkål. Samtliga oerhört näringsrika livsmedel som ger rejält med protein och bra fetter. Ugnsomeletten, jag älskar verkligen den – använder receptet på ”fin ugnsomelett” i rutiga kokboken, görs givetvis på smör, vispgrädde och ekologiska ägg.

Sedan har vi de som skulle klassas som ”mindre bra” utifrån min egen kostfilosofi – men som jag vill hävda fortfarande är bra balanserade om vi gör enligt de traditionella recepten. Janssons – potatisen balanserad av massor av fett genom smör och grädde samt att den ger omega-3 från ansjovisen. Gröt – tja, det klarar man inte att äta så mycket av när den görs på gräddmjölk kan vi konstatera. Genomgående är att om man gör Zemanta Related Posts Thumbnailrecepten traditionellt är balansen övervägande mot att energin kommer från fett och protein på ett julbord med inslag av komplexa kolhydrater i form av kål och även mindre mängder potatis och eventuellt vörtbröd!

Julmaten är därmed verkligen inget att klaga på och känna ångest över!

Riktlinje 2 – ät mer traditionell, hemmalgad, fet mat till jul. Den mättar och gör det svårare att överäta!

Umgås inte bara stillasittande!

Zemanta Related Posts ThumbnailJulen är en tid att umgås. Familjen brukar vara främsta umgänget, men även vänner och bekanta är ofta inbokade under ledigheten. Se till att inte bara bjuda in till fika med en massa julgodis, hur lockande det än må vara. Bjud in till en långpromenad med rykande het glögg i termosen. Gör en regel av att ta en eftermiddagslek med barnen. Se till att komma ut varje dag nu när det är ledigt och det finns tid. Vem vet – kanske är det läge för en lågpulsjogg eller två – även om jag skulle se det som bonus.

Riktlinje 3 – se till att umgås promenerandes!

Avslutande tankar

knäckOm ni läser inlägget en gång till kommer ni märka att det inte någonstans står ”ät inte det här”. Det enda jag betonar om och om igen är att begränsa möjligheten att låta det gå totalt överstyr genom att ha massor av onyttigheter hemma. Givetvis kan man äta lite knäck, någon kola och ett par pepparkakor, men det är få av oss som klarar att äta ”några” om det finns ”många” att tillgå.

Förändring måste ske i små steg – att helt avhålla sig från allt vad vi kopplar samman med julen är att skjuta sig i foten enligt mig. Det kommer bygga upp cravings till en nivå där vi helt sonika säger ”f-k it” och köper en burk med Annas pepparkakor, kokar ett kilo knäck och går all in.

Så ät riktig mat. Promenera. Umgås. Njut av ledigheten. Laga mat tillsammans – baka inte bara med barnen. Känn lugnet i det mesta av vår julmat, om vi i mångt och mycket gör den själva (för jag vill inte ens gå in på min åsikt om färdigrätterna), är riktigt nyttig, näringsrik, rustik svensk mat.

Kanske borde vi äta mer som vi gör på jul med skinka, kål, kött, sill, någon potatis,bröd endast om det är doppat i fett/kokspad, omelett och gravad lax. Personligen tror jag det hade varit en kraftig förbättring från all pasta och sunkig lunchmat vi äter till vardags.

Så ett sista medskick – välj ekologiskt i jul – för det är att leda genom exempel!

ekologiskt

4 reaktion på “Ledighet, julbord och viktuppgång?

  1. Anne

    Vill bara säga att jag har inga som helst problem med att avstå från allt som jag inte tycker är nyttigt. Spelar ingen roll hur gott det är. Jag är kanske ovanlig, jag vet inte. Jag har iofs alltid gillat mat mer än godis och fikabröd. Även innan lowcarb åt jag mest mat och orkade oftast inte fikabröd efter maten. Dricker heller aldrig kaffe efter maten, tycker det förstör på nåt vis.
    För mig är det dels inte värt det(jag mår riktigt dåligt när jag äter nåt sött) och dels inget gott längre. De supergoda chokladgodisarna ett visst företag bjuder på till jul och påsk smakar riktigt illa. Jag testade förra julen, tänkte att jag skulle ta en till kaffet en eftermiddag, spottade ut den. Det smakade plast och supersött så jag ville inte äta den.
    Jag äter väldigt lite kolhydrater och har aldrig bantat. Jag har i princip alltid ätit för att bli mätt inte för att det är gott. Det är så jag är uppfostrad. Jag ser inte umgänge som samma sak som att äta och dricka som många verkar göra. Jag tar hellre en promenad i skogen med mina kompisar.
    Numer ser jag maten som medicin. Självklart är det viktigt att det smakar bra men jag dricker msm för att hålla mig frisk i lederna och det smakar riktigt illa.

    Svara
  2. Pelle

    Jag kan lova dig ett par saker Henrik.

    Om du har gått ”all-in” på LCHF en period, så kommer du att ilsket fräsande spotta ut alla bakverk och julsötsaker efter första tuggan.

    Du kommer att känna ett obeskrivligt äckel och illamående om du lyckas trycka ner en knäck eller nåt ur Aladdin-asken, och sedan kommer du att få göra minst en snabbutryckning med paniken lysande ur ögonen åt toaletten till. Du går garanterat ”all-out” efter ett par sådana upplevelser. Särskilt om du fått lämna ett par kallingar i papperskorgen på en offentlig toalett…

    Så, jag tycker du borde ändra meningen ”Givetvis ska man äta lite knäck, någon kola och ett par pepparkakor….” till
    ”Givetvis _kan_ man äta lite knäck, någon kola och ett par pepparkakor…” för _ska_ ska man inte.

    Sista lilla petimetrandet: Du har inte sardeller i en Jansson. Du har hela, hemrensade ansjovisar. Det lärde jag mig av Mary.

    Svara
  3. Led genom exempel Inläggsförfattare

    Tackar för båda kommentarerna som vanligt! Jag håller ju med som ni vet, men har lite svårt för att dra på med stora pekpinnar – för det är inte så förändring görs med små steg. Det blir så oerhört stora ingrepp om man upplever att någon pekar på ”avhållsamhet”… Men jag upplever också att mycket av sötsakerna som tidigare var goda är helt oätliga. Om inte annat för att jag vet vad som är i dem… Så visst blir man känsligare när man äter ren mat i övrigt!

    Vad det gäller korrigeringarna som farbrorn kommenterat kring är det givetvis justerat. Går för fort ibland.

    Tack igen Anne för att du delar med dig – jag tror att det kan inspirera många att våga prova själva!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.