Om du inte ”kan leva utan gröt” – så gör den ordentligt!

porridge_cooked-1_50038394_165448551Det här kan tyckas vara ett konstigt påstående, men jag vet inte hur många som – när man ifrågasätter gröt till frukost – helt plötsligt inte kan leva utan den smaklösa, kladdiga massan!

”Den är ju sååå mättande och nyttig!”

Hmm, njaaee det är den väl egentligen inte som den görs idag – men låt gå då, det är bättre än kalaspuffar.

MEN! För att inte bara klaga en massa kommer förslag på hur du den till en oerhört mycket nyttigare, komplett frukost som mättar på ett bra sätt.

Nyfiken?

Spannmål och baljväxter innehåller skadliga skyddsämnen

För er som inte har läst inlägget som berör varför gryn och spannmål inte är bra för oss människor om vi inte först hanterar alla anti-nutrienter och skyddsämnen som de innehåller rekommenderas läsa det först! Jag kommer inte att förklara i detalj varför det inte är bra den här gången – lita på mig eller läs mer om det!

Det går – och bör verkligen – hanteras!

Jag hoppas att kunna leda genom exempel här och inspirera, men vill ändå skicka med en varning- ÄT INTE gröt utan att först förbereda ordentligt, det är OHÄLSOSAMT på riktigt!

För alla de ”primitiva” folkslag – och även runt i Europa – har det i alla tider varit känt att spannmål inte är nyttigt utan korrekt hantering och förberedelse. Men med vår industrialisering och modernisering har det fallit i glömska och i vissa fall dolts av en väldigt cynisk livsmedelsindustri.

Havre är ett av de absolut nyttigaste sädesslagen. Det är packat med vitaminer och mineraler – B-vitaminer, kalcium, järn, magnesium, fosfor och potassium – men tyvärr också med massa skyddsämnen, främst fytater, som behöver hanteras innan vi äter det! Fytater kan annars leda till otrevligheter som allergier, mineralurlakning och IBS.

Hur gör man för at få bort dem?

Det är superenkelt!
8-24 timmar innan det är dags för frukostgröten gör du följande – med ingredienser för två vuxenportioner :

  • 2 dl havregryn (ger väl ungefär två portioner)
  • 2 dl varmt vatten (jag värmer i en kastrull till typ 50 grader)
  • 2 msk vassle (hur du gör vassle hittar du här)

Blanda och låt stå till dess att du ska äta gröt – men MINST 8 timmar!

Koka sedan gröten som vanligt med 0,5 tsk obehandlat havsalt och runt 1-2 dl vatten och beroende på hur du vill ha din konsistens – tänk på att det går mycket fortare att koka förberedda gryn. Det tar runt 5 minuter! smör

När gröten är färdigkokt inför servering:

  •  2-4 msk ekologiskt äkta smör och rör tills det smält.

Toppa gärna med kokosflingor, bär och vispgrädde.

Men? Smör? Gröt är ju bra för att det är ”fettsnålt”…

Nej. Fettsnålt är farligt och väldigt onyttigt – där kommer jag aldrig att ge mig. Börja inte ens fundera på att använda margarin eller någon annan kemisk produkt heller.

Det här receptet gör två saker med en tidigare riktigt ohälsosam rätt:

  1. Fermenteringen neutraliserar alla skyddsämnen i havregrynet samt hjälper till att bryta ner det till mer lättsmälta beståndsdelar
  2. Det adderade riktiga smöret ger mättnadskänsla, energi OCH säkerställer att mineralerna i gröten tas upp av kroppen. Sker genom att det finns fettlösliga ämnen som agerar som katalysator för upptaget – något som inte händer utan fett som smör eller vispgrädde.

Kom ihåg att gärna balansera en kolhydratrik måltid med såväl fett som protein för att skapa en balans i näringsintaget – men framförallt behövs fettet för att kunna ta upp vitaminer och andra viktiga ämnen!

Avslutande tankar

Korrekt förberedande av spannmål är en oerhört viktig kunskap som i mångt och mycket har gått förlorad i vårt moderna ”mikromatsamhälle”. Om någon hade berättat för mig VARFÖR det är så viktigt OCH vad som händer i kroppen annars tidigare så hade jag varit väldigt tacksam – men kunskapen finns helt enkelt inte! Hemkunskapen i skolan ska vi inte tala om – vilket skräp!

För mig är fortfarande gröt en på tok för kolhydratrik frukost – jag mår inte bra efter en portion gröt – MEN om den görs enligt detta receptet är så mycket bättre! Balansera gärna upp proteinsidan med ett kokt ägg eller två för ännu bättre balans.

Jag hoppas att kunna leda genom exempel här och inspirera, men vill ändå skicka med en varning- ÄT INTE gröt utan att först förbereda ordentligt, det är OHÄLSOSAMT på riktigt!

35 reaktion på “Om du inte ”kan leva utan gröt” – så gör den ordentligt!

  1. Elina

    Hittade till din blogg via undervårttak, fastnade direkt! Riktigt bra skrivet och inspirerande inlägg! Jag är dock en sån som inte velat släppa gröten på morgonen, har provat ägg och smoothies under perioder men mår bäst i magen av gröten. Med kokosolja och ägg i vid kokning håller man sig mätt ett par timmar iaf.. :/ detta älskar även barnen (2 och 4 år) några frågor: funkar det med créme fraiche, yoghurt eller citronsaft istället för vassle? Och kokosolja istället för smör? Har du gjort inlagda vitlöksklyftor och har ngt bra recept på detta? Tack för riktigt bra läsning!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Elina! Vad roligt att höra att du gillar bloggen. Vi har lika gamla barn, så när jag skriver att mina barn gillar de olika recepten är det lite på ”lika villkor”. 🙂

      Till frågorna då:
      I det receptet med gröt där jag använder vassle är det ok med citronsaft för de som inte tål/gillar vassle. Har inte provat själv så jag vet inte hur det påverkar smaken. Yoghurt/creme fraiche tror jag inte funkar så bra till gröten. Youghurt går däremot att ersätta filmjölken med i mina recept med blötlagt mjöl som sur degspannkakorna. Kokosolja istället för smör lär gå alldeles utmärkt. Prova gärna Ghee också – det är också väldigt gott!

      Jag har gjort en sats med inlagda, fermenterade vitlöksklyftor som jag gärna delar med mig av – men med brasklappen att jag inte gillade dem själv. Tyckte de blev för starka. Men det tål att experimenteras med. Återkommer med det receptet!

      Hoppas det var svar på frågorna, tack för att du läser och håll utkik efter receptet!

      Svara
    2. Sanna

      Hej! Vilken inspirerande blogg, tack! Till frågan – ska man hälla av och skölja grynen efter fermentering? Sist jag gjorde enligt ovan så upplevde jag att magen smärtade en stund och funderade på om ”blötläggningsvattnet” ska hällas bort för att undvika magknip eller om man förlorar massa näringsämnen då? Med de havregrynen jag har lär det för övrigt bli svårt att hälla av något då de redan efter 5 minuter sugit åt sig allt vatten… Nu äter ju inte du gröt, men vet du vilka gryn/märke som rekommenderas utöver ekologiskt? Ha en bra dag!

      Svara
  2. Maria

    Hej!

    Fermenterar man gröten i rumstemperatur eller i kylskåp eller spelar det ingen roll? Samma sak med vasslen, måste den stå i kylskåp när yoghurten rinner av?

    Mvh
    Maria

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Maria,
      Jag låter vasslen rinna av i kylen över natten. Det mesta får du ut första 2 timmarna (om man har bråttom). Gröten/grynen ska stå i rumstemperatur för att fermenteringen ska fungera. Lycka till!

      Svara
  3. Ylva

    Hej!

    Intressant blogg och vettig. Hittade den just idag faktiskt och fastnade. Jag vill tipsa om skrädmjöl som är gjord på finmalen havre. Den är väldigt vanlig i Värmland men det ekologiska märket Saltå Kvarn har den också. Det är en gammal hederlig produkt som funnits med i det traditionella värmländska köket länge. Den tillverkas genom att havren blötläggs först och sen torkas för att sedan malas till fint mjöl. Därigenom så försvinner fytaterna och man behöver inte förbehandla. En vän till mig som är en ”grötmänniska” har provat detta och är nu helt fast. Det är tydligen också godare än gröt på vanliga havregryn. Recept på gröten finns på påsen (åtminstone Saltå Kvarns). Lycka till o tack för en bra blogg!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej! Först och främst – superkul att du hittat bloggen! Sedan STORT tack för det tipset! Hade jag ingen aning om – införskaffas genast och provas.
      Jag gillar inte heller vanlig gröt – men den får en fantastisk bismak av syra när man fermenterar den och lägger i smör. Tack och hoppas att du fortsätter läsa!

      Svara
  4. Emma

    Hej siwe!
    Vad skulle hända om jag blandade ner ett rått ägg i gröten istället? Skulle sammansättningen påverkas neg eller pos?

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Istället för vad? 🙂 jag tror det blir hur bra som helst, men jag skulle personligen hoppa äggvitan och bara ta gulan för att få Max näring och mindre ”slibbig” konsistens som vitan ger! Är det smöret du vill ersätta så vet jag inte hur pass äggulan ersätter de fettsyror som behövs för att tillgodogöra dig näringen i havren. Skulle personligen inte hoppa smöret, men är man riktigt laktoskänslig rekommenderar jag Ghee! Hör av dig när du testat!! Bra experiment!

      Svara
      1. Anonym

        Jag blandade i ett rått ägg istället för att ta ett kokt vid sidan om 🙂
        Det blev mkt krämigare och äggvitan blandade sig väl med gröten.
        Min pt brukar göra så. Även som kall shake, tillsammans med havregryn och proteinpulver.

        Svara
  5. Katarina

    Hej! Är du säker på att man kan få bort fytinsyran från vanliga havregryn på detta sätt. Jag googlar lite och ser flera artiklar om att vanliga havregryn är förstörda och det krävs att man köper hela korn för att få bort fytinsyran.

    Se t ex denna artikel som menar att det är verkningslöst att blötlägga havregryn. (Läs även kommentarerna)
    http://johannaskost.blogspot.se/2008/06/fytinsyra.html

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej!
      Först och främst – vad kul att du hittat min blogg! Jag ska svara på din andra kommentar också, men det svaret är längre och jag behöver lite mer tid på mig att skriva det. Med ”vanliga” havregryn förstår jag resonemanget. Men med ekologiska, varsamt hanterade havregryn anser jag inte att det stämmer. Hon skriver ju också att det tex Saltå Kvarn är ok att hantera så. Allt jag rekommenderar är ALLTID ekologiskt och skonsamt behandlat. Det vill säga fullkornsmjöl som är stenmalt och ekologiskt. Inte valsmalt i stora maskiner. Ju mindre processade livsmedel vi kan få tag på desto bättre gäller allt de som vi gjorde förr i tiden.

      Så jag anser absolut att du ska göra gröten som jag rekommenderar, men också ALLTID köpa de bästa råvarorna som är ekologiska och behandlade med respekt och kärlek. Som Saltå Kvarn, Orga Kvarn eller Warbro Kvarn. Går du in på tex http://www.warbrokvarn.se och läser så har de till och med groddade produkter för att de VET hur man ska hantera spannmål för att göra det ätbart och nyttigt för oss.

      Så lita på ekologiskt och traditionellt!

      Hoppas att det hjälper dig i dina funderingar.

      Svara
  6. Pingback: Annas proteingröt - 56kilo - livsstil, matglädje och feelgood.

  7. Pingback: Annas proteingröt - 56kilo

    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Natalie,
      Åsikterna går helt klart isär. Jag går på vad som står i Nourishing Traditions och där gör Sally Fallon inte det, utan kokar direkt som jag gör. Johan på Hälsa som livsstil väljer att skölja dem innan han kokar. Har dock inte provat att skölja så vet inte hur det påverkar smaken. Men när man fermenterar och inte bara blötlägger så vill jag ha med alltsammans. 🙂

      Prova gärna bägge och berätta!

      Svara
      1. Anonym

        Tack!
        Jag tänker att om man inte sköljer bort vattnet så finns fytinsyran kvar… Eller så sker en kemisk reaktion och den blir till något annat som är ofarligt. Vore intressant att få veta, men hittar tyvärr inga bra svar :/
        Jag sköljer mina men det rinner ju bort en hel del då!

        Svara
  8. Sara Åberg

    Hej!
    Några funderingar! Kan man blötlägga mjöl, t ex durra, på samma sätt som havregrynen? Ska göra ett fröknäcke med även dessa två ingredienser.

    Nötter brukar jag blötlägga med havssalt och sedan skölja. Kan man göra på samma sätt med havren eller är det bättre med vassle eller citronsaft? Är boveteflingor ett bättre/nyttigare val att göra gröt på än havre? Havre kan väl innehålla lite gluten.

    Skulle nötterna också bli bättre förberedda med vassle eller citron eller funkar det bra med havssalt?

    Tack för all bra info.
    /Sara

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Sara!
      Kan inte påstå att jag är en expert på det hela, men har läst en del om det och gjort en del experiment utifrån boken Nourishing Traditions som är väldigt, väldigt bra. Man kan absolut blötlägga mjöl. Oftast gör man dock det – utifrån vad jag har läst – med filmjölk eller yoghurt (se mina surdegspannkakor) eller när man bakar med surdeg. Om man kan göra det med vatten och vassle vet jag inte – principen är nog densamma, men jag har inte provat själv. Vet inte heller om havren kan blötläggas med salt och sköljas. Vissa sköljer ju den – som Johan på ”hälsa som livsstil”.

      Är bovete bättre? Tja, det är ju garanterat glutenfritt, men å andra sidan smakar det illa (enligt mig… 🙂 )

      Nötterna är väldigt bra med salt. De ska aktiveras, inte fermenteras. Det är ju vad vasslen gör med havregryn etc.

      Hoppas att du fått lite svar – är du intresserad av den här typen av matlagning och tänk tycker jag du ska köpa boken jag pratar om av Sally Fallon!

      Svara
  9. Thomas

    Hej, trevlig blogg! En tanke bara, som en annan kommentator lyfte fram – jag tror faktiskt tyvärr att fytas i havregryn förstörs av värmebehandling, även om det är ekologiska havregryn. Så här skriver Saltå Kvarn själva på fråga om detta på deras hemsida:

    ”Fytas förstörs genom värmebehandling. All havre har genomgått värmebehandling, eftersom havren hettas upp efter skalningen för att havren inte ska härskna (havre innehåller jämförelsevis mer fett än andra spannmål). Även flingor (all spannmål) hettas upp i och med ångbehandlingen vid flingningen. Även vissa nötter är värmehandlade till exempel alla cashewnötter, eftersom de måste upphettas för att kunna skalas.” (http://www.saltakvarn.se/recept/dextrinering-av-sad/)

    Jag vet inte om det finns andra skäl till att blötlägga havregryn, men det verkar inte fungera för att bryta ned fytat.

    Mvh
    Thomas

    Svara
  10. Marika

    Hej 🙂
    Jättebra blogg med mkt tips o bra råd !
    Jag undrar ifall jag kan använda kefir istället för naturell yoghurt till att göra vassle av?

    Svara
  11. Marie

    Hur har man kommit fram till att det måste tillsättas ex vassle, äppelcidervinäger i gröten? Vissa skriver att det räcker att blötlägga med vatten.

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Det är lite olika processer. Blötlägga frigör näring och gör det enklare att smälta. Fermenteringen gör att det blir ännu bättre och bryter även ner svårsmälta andra delar. Så det är inte så att man ”måste” göra något alls, men väl ett val man gör. Blötlägga är bra, och fermentering skulle jag vilja påstå då är bättre.

      🙂

      Svara
      1. Marie

        Ok, tack! Har läst om att frön, gryn etc ”drar” ur ex Mg ur kroppen. Jag har brist på denna mineral och tänkte att jag skulle testa blötlägga havregryn till frukosten iom att det är ngt jag äter varje dag. Tänker mig att blötläggning borde vara ett första steg iaf :). För många steg så blir det lätt att det inte blir ngt alls….Spelar det ngn roll om man har grötgrytan i kylskåp eller i rumstemp?

        Svara
  12. Louise

    Tack för lärorik blogg! Jag gör egen kefir med tibetanska kefirgryn och får vassle därifrån. Jag prövar nu just att sätta mina havregryn i enbart vassla på kvällen och äter dem råa på morgonen med havremjölk, bär och frukter. Riktigt gott och min mage tål dem bra. Vad tror du om det?

    Svara
  13. Peter

    Tjena! Testade din syrade gröt med rågflingor och vilken märklig smak det blev 😀 Hade inget smör förstås, men syrning tyckte jag gjorde att grynen smakade ”mer gryn” på nåt vis. Sen tänkte jag bara fråga; kan man inte bara lämna lite kvar av den gamla satsen gröt när man gör en ny omgång? Istället för att tillsätta vassle på nytt, menar jag. Så att dom gamla bakterierna bara fortsätter göra vad dom gör

    För övrigt; Gröten smakar aldrig likadant från gång till gång! Coolt 😀 Måste testa att syra nåt annat nu med

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.