Om mig

Vem är Henrik?

Som jag nämnt i sidan ”Börja här!” så är jag en tvåbarnspappa som bor och arbetar som Managementkonsult i Stockholm. Jag spelade fotboll hela min uppväxt och har därmed alltid haft en hyfsad grundfysik och alltid känt ett självförtroende gällande träning. Tänkte i stil med att jag har alltid tränat och då kan man… Ack så fel det var, men mer om det kommer nedan. För koppla vem jag är till varför jag skriver den här bloggen då:

Några saker skedde i hyfsat rask takt som förändrade mig i grunden:

  1. Jag fick barn (2009) – så var det med att ha tid med sig själv. Det gjorde också att jag kände mig tvungen att omvärdera hela min tillvaro och byta jobb.
  2. Jag skadade mig i en axel vid styrketräning (jan 2012) – att inte kunna träna överkroppen, något vi män har en förkärlek för, på 3-6 månader gav panik nog för att börja läsa på om träning.
  3. Jag var tvungen att skaffa en PT för rehab – det fick mig att få upp ögonen för mångsidig träning innan jag började läsa på själv!

Tre saker som över tiden, 3 år, gjorde att mitt liv förändrades från att ha tränat hårt, jobbat hårt och ätit whatever till att behöva laga mat till någon jag har ansvar för som inte kan välja själv. Hustrun får se sig exkluderad här, hon kan säga nej på ett annat sätt om jag skulle servera glass till middag. Det gjorde också att prioritering av tid har blivit oerhört viktigt samt att just träningen aldrig får gå ut över min hälsa igen på grund av att jag inte vet vad jag pysslar med.

Vad hände sen då?

När min axel äntligen började fungera igen så kan vi konstatera att jag var stark i benen, efter typ fyra månader enbart benträning. Vidare hade jag då läst så mycket träningsböcker att hustrun lackat ur på att Adlibriskontot började närma sig en weekendresa någonstans i Europa. Det gjorde också att jag kom djupare i kopplingen mellan kost, träning och balansen som krävs för att hålla sin hälsa! Det är en vanlig föreställning att om någon är vältränad, så är de hälsosamma – det är fel. Elitidrottare går minst lika ofta, om inte oftare, in i väggen som alla andra. Elitidrott ska inte heller förväxlas med något hälsosamt – det är fokus på att bli så bra i något som möjligt, ofta med höga insatser i termer av att offra bland annat sin hälsa. Mer om varför det är så hittar du i blogginlägg om hälsosam träning samt på sidan om min träningsfilosofi. Kroppen tar oerhört med stryk när man blir övertränad och reagerar då på exakt samma sätt som mot negativ stress på jobbet – läs ”burn out”.

Med det i bakhuvudet samt allt mer insikter kring vad de processade, stärkelse- och sockerfyllda produkterna vi äter gör med kroppens olika system så tog en serie förändringar vid från augusti 2012.

Grundparametrarna jag satte upp:

  1. Ät naturlig mat när det är möjligt (80-20 regeln!)
  2. Sluta med uppbyggda skor när det är möjligt (svårt med kostymjobb)
  3. Röra sig i lågpuls 3-5 timmar i veckan – HA KUL!
  4. Spring för livet någon gång i veckan
  5. Lyft tungt då och då – gärna riktigt tungt
  6. Börja med rörlighetsträning och någon form av avslappningsövningar
  7. Läs mer, lär mer, led genom exempel – låt andra inspireras om det ger resultat

Så nu kan det väl vara dags för en bild, japp det är egotrippat, men det visar på effekten av kost och träning i rätt balans – sorry alla som tror att det är träningen som spelar mest roll, 80% är kost. Läs gärna mer om min kostfilosofi här!

Före efter förändring av kost och träning.

Före efter förändring av kost och träning.

I bilden är fotot till vänster när jag själv tyckte att jag var i bra form och kände mig stark sommaren 2010. Fotot till höger är i maj 2013 med roligare träning och helt annorlunda kost och livsstil. Vågar påstå att det nu är bättre hälsa generellt.

Sedan visar inte bilden att jag inte varit sjuk sedan jag lade om kost och träning i oktober 2012. Den visar inte heller nedan listade effekter – vilket för mig är helt fantastiskt:

  1. Inte ont i leder eller några tecken på överträning trots minst 5 timmar träning i veckan
  2. Har slängt mina pronationslöparskor med ortopedinlägg (det har med naturligt löpsteg/barfota att göra, något du kan läsa mer om i detta inlägget om min löpning)
  3. Är inte beroende av mat för att ha energi – kan utan problem fasta 24 eller 36 timmar och sedan springa ett 2 timmars löppass innan jag äter igen – fettförbränningen har ökat enormt
  4. Har tappat kroppsfett – från 71kg till 67kg utan att tappa muskler – och jag har blivit starkare
  5. På de 3 månader, från oktober 2012 till januari 2013, jag tränade helt utan gym/styrka med endast aerob basträning blev jag starkare i samtliga övningar och ökade min muskelmassa (helt osannolikt galet – även om jag numera förstår teorin bakom)
  6. Ökat min löpfart i samma puls (148) från 6:30 min/km till 4:45 min/km (se bokrecensionsinlägget här om ”The big book of endurance training and racing” som förändrade mitt liv)
  7. Allmänt välmående
    1. Allergi mot äpple har försvunnit
    2. Kan äta rå lök igen utan att magen bryter ihop (aldrig kunnat tidigare)
    3. Symptom i ögon, näsa, hals för pollenallergi (gräs, gråbo) har reducerats kraftigt
    4. Inga hungerskänslor genom att regelbundet fasta 24 timmar
    5. Otroligt hög basnivå av energi samt ALDRIG blodsockerdippar efter lunch (somnade jämt i möten tidigare vilket är väldigt, väldigt jobbigt i mitt yrke där man jobbar med nya kunder hela tiden – läs gärna mer om det här)

Jag hoppas kunna leda genom exempel och med den här bloggen inspirera även dig, kära läsare, till stegvis förändring mot ännu bättre hälsa!

Träna långsamt, lek hårt och KROSSA när det gäller!

Henrik

21 reaktion på “Om mig

  1. Helena

    Inspirerande blogg Henrik, och imponerande att du får tid att skriva den mitt i jonglerandet med jobb & dagishämtningar! Kommer följa dig här för lite tränings- och kostpepp!

    Svara
    1. henriksiwe Inläggsförfattare

      Vad roligt att höra Helena! Ja det är lite av ett jonglerande, som kanske för tillfället går ut något över sömnen. Något jag absolut inte rekommenderar – 7-8 timmars sömn är ju nyckeln till ett gladare liv! (Det vet man som förälder när man inte har ett eget val i frågan alltid). Hoppas att kunna fortsätta inspirera och peppa till roligare träning/lek/utmaningar!

      Svara
  2. Richard

    Hej
    Jag är inspirerad och förvånad att man inte förstod. Jag är cyklist och kör med klubben varvat med egen träning. Jag förstår nu varför jag tar slut och inte orkar cykla nästa dag. Jag kör för hårt eller som du säger för mycket sockerförbränning…. Allt baserad på att jag har dålig fettförbränning.
    Och just detta med att inte hålla är ju ett problem då jag är 50 år och försöker hänga på yngre förmågor. Jag har länge tänkt vad ska jag göra för att komma ikapp. Tränat extremt hårt vissa veckor vilket gett värk i knän och rygg.

    Jag förstår nu och tänker påbörja mitt projekt utifrån dina tankar lågpulsträning. Jag tänker bygga upp farten underifrån och se vad det ger.

    Jag tackar för din blogg oerhört intressant tycker jag.

    Hälsningar Richard

    Svara
  3. Led genom exempel Inläggsförfattare

    Vad roligt att höra Richard! Det är absolut den typiska gången att träna hårdare för att ”bli snabbare” när det är precis tvärtom som gör skillnaden! Det går FORT att komma upp i basenergi med en medveten insats och sedan kommer ”motorn” bara bli större med åren – vilket innebär att vid 60 har ”kidsen” inte en suck..!

    Rekommenderar även VARMT att läsa någon av Maffetones böcker – som jag har listat i min boklista – vid intresse för att få mer djuplodande information. Men givetvis hoppas jag att bloggen ger dig verktygen som behövs!

    Svara
  4. Biggan

    Har just hittat din blogg och ack så glad jag är över det! Du skriver så att jag som en ”vanlig” tränande människa hänger med! Tack för en bra blogg, bokmärkt! 😀

    Svara
  5. Anita

    Köpte svartkål, sökte recept och fann din blogg ,är såå glad för du har verkligen inpirerat mig att ta tag i mig själv och börja träna, har länge gjort gröna smoothies, har hittat så många härliga recept på allt möjligt så Tack för din inspiration.

    Svara
  6. Anna Sundin

    Jag hittade precis hit och det är jag mycket glad över! Vilken inspirerande blogg, TACK för att du ger oss nånting vettigt att läsa! 🙂

    Svara
  7. Magnus

    Efter att ha läst boken born to run och blivit inspirerad till att utveckla min löpning mot naturlig löpstil blev nästa à-ha upplevelse boken ett sötare socker… Plötsligt hittar man hit och inser att man står inför ett 24-bands uppslagsverk om träning, hälsa och kost i form av en blogg! Tack för all inspiration!

    Svara
  8. Anna

    Hej!
    Vill egentligen bara skriva och tacka för att du lyckas få mig att vilja och tro att jag kan förändra mitt liv.
    Jag har stor övervikt och har inte tränat på 20 år.
    I vuxen ålder fick jag diagnosen ADD, vilken bl.a. yttrar sig som att jag har svårt att ”komma igång”, med vad det än gäller. Jag ger också upp så fort jag får minsta motstånd och har haft problem med depressioner större delen av mitt liv.
    Jag har läst allt du skriver och förstår ungefär i vilken ände jag ska börja. Sockret är min största bov. Jag verkligen knarkar socker…
    Med det sagt… Jag har inte gjort någon förändring än, men det är enbart när jag läser det du skriver som jag inser att jag kommer att klara av att lägga om mina matvanor och även träna så småningom.
    Inga andra tidningar, bloggar, vänner ger mig den insikt jag får här.
    Du är Den Ende som sagt, ”hellre ett litet steg än inget steg alls”.
    Det kanske dröjer en månad, ett år eller tre innan jag gör någonting. Men när hjärnan min känner sig redo, då är det här jag börjar!
    Tack.
    /Anna

    Svara
  9. Malin Hellgren

    Hej!

    Försökte hitta något ställa där jag kunde skriva lite frågor men fann det ej. Skriver här istället.

    1. Gällande Oxalsyra. Det finns i blåbär, kakao, spenat mm. Hur gör man för att undkomma denna? Ska man alltså inte äta färska blåbär från skogen? Jag fryser dem och toppar olika saker med dem. Vet du något om det?

    2. Gällande cashewnötter. Att det är upphettade innan de kommer till butiken. Går de då att blötlägga dessa för att göra sig av med Anitnutrienter?

    3. ag gör en frukost kvällen innan som består av havregryn, chiafrön havremjölk och turskisk youghurt. Behöver jag ändå blötlägga havregrynen innan dess trots att de ligger över natten med havremjölk och turskisk youghurt? Vad tror ni om chiafröna? de ligger ju i blöt i mjölken och youghurten över natten men sköljs inte. Vad tror ni om köpt havremjölk från oatly?

    4. Vad säger ni om kikärtor, kidneybönor, svarta bönor mm som man köper i tetrapack på affären? De ligger redan i en vätska och antar att de är kokade. Är dessa bra att äta? De kanske gått igenom samma process som ni gör? HUr mycket av antinutreinerna är borta? Jag upplever aldrig gaser eller dyl när jag äter bönor på tetrapack.

    5. Vad säger ni om att äta alger? Spirulina, chlorella? Samt vetegräs? Vet ni något bra tillförlitligt märke på dessa?

    Hoppas du orkar ta dig tid att svara på dessa frågor

    Bästa hälsningar

    Malin Hellgren

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.