Riktigt bra egentid! (eller 2 mil i skogen…)

20130606-201451.jpg20130606-201503.jpgSist jag hade möjlighet att köra ett lite längre pass slutade det med en total krasch efter passet och jag fick gå och lägga mig riktigt illamåendes. Nyfiken så finns ett kort inlägg här efter det passet. Jag gjorde alla klassiska misstagen då – för hög puls, för lite påfyllning av kolhydrater (jodå, de behövs!) och vatten under passet, för dålig mat innan och efter. Sagt och gjort – den här gången blev det en helt annorlunda upplevelse. Steg upp på morgonen och tog en espresso med lite kokosolja och Ghee i samt preppade min Camelbak Octance XCT – en grym bra och lätt vattensäcksrygga med plats för tilltugg – med en banan, en kraftboll och 2 liter vatten. Det blev en riktigt kul session som jag dokumenterade till förmån för bloggen!

Nationaldag, vackert väder, en stark espresso, ryggan packad – off we go! Lugnt och skönt utan stress gick jag första 10 minuterna för att sedan jogga upp pulsen till runt 148 där jag vill ha den. Ungefär då brukar jag komma på Hellas gröna ”milspår” vid Strålsjön i Älta. Lyx!

20130606-201535.jpgDet är verlligen en fantastisk slinga så om det är någon som inte har provat den och gillar att vara ute i naturen rekommenderar jag den varmt! Dock är Hellasgårdens ”milspår” inget man springer för att få en bra tid på just milen… Mer om det nedan.

Jag träffade också på en given utmaning när jag började närma mig Hellasgården – en stock som bara låg och väntade på att någon skulle balansera på den!

20130606-201525.jpg

Den var absolut lika läskig att balansera på som fotbollsmålsribban i min ”fotbollsmålsutmaning”, men jag lyckades hur som helst knäppa ett kort som visar att jag tog mig hela vägen upp. Kom halvvägs ner igen innan jag fick hoppa ner i riset…

20130606-201516.jpg

20130606-201547.jpgVid Hellasgården var det halvvägs enligt min kalkyl. Jag hade lovat hustrun att vara tillbaka till klockan 10 och min uppskattning var att allt var grönt för det! Så jag tog en kort sväng i deras grymma utgym för lite styrkeövningar – inte direkt lågpuls men ombyte förnöjer!

 

  1. Apgång – fram och tillbaka hängandes
  2. Chins20130606-201556.jpg och pull-ups
  3. Hängande uppsving – var något jag blev lite inspirerad att göra efter att ha sett 4-åringen hänga och sedan svänga upp benen hela vägan upp till stången – långsamt
  4. Explosiva hopp – ner från en stock och upp på nästa
  5. Jämfota upp på sista stocken – var en hög rackare
  6. Grodhopp på plankorna till höger – vet inte vad den kallas!

Sedan var det slut på den leken och tillbaka i lågpulsjoggen! Jag verkligen ÄLSKAR Hellasgårdens gula slinga – som jag har förstått det är det en mountainbike-slinga. Den går bokstavligen över stock och sten på små stigar och det är en utmaning varje steg! En hint om det här nedan…

20130606-201613.jpg

En riktigt bra lågpuls-lång-löpning helt enkelt. I alla fall ända tills jag sprang fel och tappade 15 minuter som jag direkt insåg gick ut över hustruns inplanerade träningspass!

Avslutningen blev kort och gott därför 3 km i stabilt 4:30 tempo hem bara för att visa på god vilja, vilket kändes oväntat bra och är ett väldigt bra exempel på hur kraftfullt det är med lågpulsträningen. Att efter 16,5 km och lite drygt 1:55 ute i skogen kunna dra på igen utan problem känns som en bra indikator på att utvecklingen går åt rätt håll!

Totalt 2 timmar och 15 minuter och någonstans runt 19,7 kilometer – med en skön avslappnad känsla i kroppen. Pigga ben efter en banan och en kraftboll samt tillräckligt med vatten under joggen. Kombinerat med en frukost vid hemkomst bestående av bananpannkaka med granatäpplekärnor med ett stort glas vatten med chiafrön, citron, SuperBooster V1.0 Greens och Acai-pulver – antioxidanter i massor – så jag set igen för att leka hela dagen med kidsen. En tydligt positiv effekt när du kör lågpulsträning är verkligen att du inte kommer tilbaka från träningspassen som en urvriden disktrasa som bara vill äta massor och sova!

Egentid när det är som bäst – och absolut att leda genom exempel. Två flugor i en smäll helt enkelt.

En reaktion på “Riktigt bra egentid! (eller 2 mil i skogen…)

  1. Pingback: Udda träning - gästinlägg | Under vårt tak

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.