Sommargymspasset – en kul, men rejält tung upplevelse

Squat med ojämn vikt

Squat med ojämn vikt

När vi kom fram till sommarstugan på Tjurkö i Karlskrona så hade jag en tanke om att åka in till stan någon dag under veckan för att kunna köra ett lite tyngre styrkepass.

Det visade sig att det absolut inte behövdes när en inventering av sommarstugans förråd av överblivet byggmaterial genomförts!

Nyfiken på passet i mitt väldigt provisoriska sommargym? 

Sommargymspasset – övningar och bilder

Passet utgick som vanligt ifrån mitt bas-kroppsviktspass och utifrån de övningarna blev det två varv av följande:

  1.  55 benböj med stock på en axel – skiftade mellan varven
  2.  10 militärpress med stock
  3. 2 klättringar upp och ner utan benhjälp (rusktigt tungt)
  4.  30 armhävningar med upphöjda fötter – använde stocken här med
  5. 4 minuter plankor – olika plankor

Med runt 10 minuter uppvärmning – bestående av av dynamiska rörlighetsövningar och lite yoga – så tog hela passet runt 30 minuter. Det var varmt och jag stressade absolut inte!

Jag avslutade också med en rolig balansövning på stocken som kommer som utmaning så fort jag hinner blogga den. Här nedan är delar av passet i bilder.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Hoppas att det kan ge inspiration till att leda genom exempel i familjen och köra lite tyngre även under sommaren när vi helst inte går in på gymmet!
(Min familj och släkt satt med en kall öl i skuggan och tittade på samt diskuterade stil, nyttan med träning och min mentala status under passet…)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.