Surt eller basiskt blod – livsviktig skillnad! Eh, what now?

äppelcidervinägerNu var det dags igen för ett superintressant ämne på temat hälsa – men det jackar också in väldigt bra i träning och optimering av resultat! Det här är något jag har råkat på inom alla typer av litteratur gällande såväl medicinsk hälsa och holistisk hälsa som ”Finding Ultra” av Rich Roll, så det känns viktigt att ta upp! Ska du bara ta med dig en sak – så kan det vara att starta dagen med lite äppelcidervinäger i vatten! Nyfiken på varför – here we go!

Ok, för att det här inlägget ska bli en uppsats på 40 sidor – vilket absolut är möjligt – så ska jag hålla mig kort och kommer att länka vidare åt de läsare som är intresserade av att djupdyka!

Vad snackar du om – surt och basiskt?

En annan VIKTIG faktor som – tro det eller ej faktiskt gett ett Nobelpris – är att cancer har oerhört svårt att växa i en miljö som är väl syresatt och basisk!

På kemilektionerna i högstadiet diskuterades PH-värde – håll ut jag slår in lite öppna dörrar – och det är precis vad det handlar om här. Skalan går mellan 0-14 där 0 är syra och 14 är helt basiskt – 7 är neutralt. Surt tas ut av basiskt – så teorin är att om man blandar syra och basisk vätska tills det blir neutralt så blir det mer eller mindre vatten… (inte helt korrekt men för poängens skull)

Optimalt för kroppen och blodsystemet

För att blodet ska fungera optimalt i termer av att transportera syre så bra som möjligt och vara så ”lättflytande och friskt” som möjligt ska blodets PH ligga på 7,4 – det vill säga lite åt det basiska hållet.

Om blodet istället är surt så slår de röda blodkropparna ihop sig med varandra och det gör att du inte får lika bra med syre till musklerna och du kommer få mindre energi – läs också resultat om du kopplar det här till fysisk ansträngning eller tävling. Sur miljö ger alltså sämre blodflöde och det i sin tur kopplar ihop med det aeroba och anaeroba systemet – med mindre syre blir det mer drag på det anaeroba som klarar sig utan och då bränner socker istället för fett! Precis som med träningen så ökar kroppens ”upplevda stress” och turbon går i onödan!

En annan VIKTIG faktor som – tro det eller ej faktiskt gett ett Nobelpris – är att cancer har oerhört svårt att växa i en miljö som är väl syresatt och basisk!

Ok, det var intressant – finns det mer konsekvenser av surt blod?

Absolut. En lista från hälsosidorna.se nämner följande – inte speciellt roliga konsekvenser: Försämrad matsmältning, tarmbesvär, förstoppning, leversjukdomar, gallsten, trötthet, ilska, irritation, högt blodtryck, muskelstelhet, parasitsjukdomar och Candida, stroke, dålig syn, skört skelett, övervikt och astma.

Aja, det här är inte skrämselpropaganda jag sysslar med, så vi lämnar det där utan vidare diskussion. Det är dock intressant som sagt att det även tas upp som en konsekvens för dem som tränar hårt med sämre återhämtning och resultat!

Sur smak - basiskt för blodet!

Sur smak – basiskt för blodet!

Vad kan vi göra för att göra blodet basiskt/bättre hälsa?Ledstjärnan för min blogg är vikten av kost – så det är där vi också hittar lösningen! Det finns en skala där livsmedel klassas in, se länk i slutet av inlägget, efter vilken effekt de ger i kroppen. Den skalan är helt vetenskaplig och inte något ”flummigt” som vissa spontant skulle vilja avfärde det som.

Picture1Mot det som ger basisk påverkan återfinns rotfrukter – kolla morgonjuicen 2.0, kål i alla former, citron, äppelcidervinäger samt gröna bladväxter. Det ger otroligt stor effekt att bara få i sig lite äppelcidervinäger på morgonen och även ”gröna smoothies” som jag kommer att skriva mer om snart! På andra sidan av skalan finns Alla sädesslagen liksom kött, ost, fisk, ägg samt kaffe. Ost, bröd, kött, kaffe, tobak och alkohol är starkt syrabildande.

Suck, nu blev du genast trist igen – ska vi sluta med allt det också!?

Nej, inte det jag vill uppnå – dricker själv kaffe och njuter järnet! Jag vill göra er uppmärksamma på EFFEKTERNA i kroppen av våra val gällande kosten och hur vi kan balansera de valen för att optimera hälsa – och för den delen träningsresultat om man strävar efter det också!

Savoykålschips -GOTT!

Savoykålschips -GOTT!

Jag försöker leda genom exempel genom att bidra med fakta och recept som gör det ”lättare” att ta små steg mot stor förändring och en bättre hälsa. Se gärna receptkategorin och framförallt tipsen på savoykål som är SÅ JÄKLA GODA!

*För den som verkligen vill gräva ner sig i en låååång artikel om detta tycker jag den här förklarar det bra.

3 reaktion på “Surt eller basiskt blod – livsviktig skillnad! Eh, what now?

  1. jonas

    mycket intressant det ni skriver om äppelcidervinäger.jag brukar köpa druvams äppelcideevinäger.för bästa effekt så tar ksg 2matskedar äppelcidervinäger i ett stort glas vatten morgon o kväll.jag har inte tagit nån skada av detta,jag har inga problem med mina njurar.jag är aldrig sjuk.jag kanske slipper cancer för att jag dricker vinäger morgon o kväll. häls jonas

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.