Tips i Svenska Dagbladet – lågpulsträning för att bli snabbare!

Pulspass

Taget ur Svenska Dagbladet den 19e november 2013

Där ser man! Det är inte varje dag jag hoppar av glädje av Svenska Dagbladet vid frukostbordet. Men idag var det så att jag studsade upp med ett ”Kolla, vad roligt!”. Orsaken var en artikel skriven av Petra Månström, SvDs ”träningsreporter” som är en individ som tränar mycket! Jag följer henne på Instagram @maratonpetra – det är otroligt bra träningsinspiration – och har någon gång eller två efter något av hennes riktigt hårda intervallpass tipsat om den grymma effekten av lågpulsträning. Jo, ja, jag vet att det är sådär, men lite besserwisser får man vara om man gör det med glimten i ögat och tonen har alltid varit väldigt god!

Så efter den här artikeln tänkte jag passa på att skriva ännu ett inlägg på temat lågpulsträning och ge mina tankar kring varför Petra kommer att bli ruskigt mycket snabbare av att träna långsammare!

Lågpulsträning – inte samma sak som ”långsamt”

Låt mig göra klart det här direkt innan vi går in på alla effekter med lågpulsträningen! Det är inte per min definition bara ”långa, lugna pass” utan väldigt medvetna pass – långa eller korta – i en viss uträknad puls som maximerar just effekten som beskrivs i bilden ovan. Det innebär – om man är väldigt effektiv i sin löpningteknik och har tränat lågpuls en tid – att dessa lågpulspass kan gå ganska rejält fort. För min egen del var jag när jag sprang som mest nere på tider runt 4:45 per kilometer i en puls där jag knappt blir andfådd än mindre ”trött”.

Nyttorna med lågpulsträning?

Det är hur mycket som helst att rada upp, men jag vill lyfta några av de allra viktigaste som jag själv verkligen blev uppriktigt förvånad över, även om jag läst om det tidigare.

Lågpulsträningen skapar balans i kroppen

När man kör mycket tempoträning och intervaller så kommer ganska snabbt en punkt där det först tar stopp i utvecklingen för att sedan ofta börja gå sämre på tävling.  Lusten att träna försvinner och resultaten dalar. Den vanligaste termen är ”överträning”, men jag skulle vilja påstå att det snarare handlar om för mycket av samma – oftast hård träning. Anaerob träning. Det skapar en kraftig obalans i kroppen och leder till en ond spiral där du tränar ännu hårdare för att resultaten blir sämre, när du borde göra precis tvärtom.

En av de allra bästa aspekterna med lågpulsträningen när man redan är vältränad är att kroppen relativt fort hamnar i balans. Det möjlliggör sedan ännu hårdare träning på nästa nivå! Jag upplevde verkligen en oerhörd skillnad på såväl uthållighet som explosivitet när jag väl tog i. Samtidigt blev det också roligare att ta i rejält igen efter en period av basbyggande lågpulsträning. Jag tog tre månader med enbart det.

diagramJag gillar verkligen den här bilden från boken ”Healthy, intelligent training”. Den betonar att grundkraften måste komma från det aeroba systemet.

Då kan vi stadigt bygga på tornet år efter år efter år. Den betonar också att det är en begränsad kapacitet vi kan bygga anaerobt, medan potentialen i det aeroba systemet kan utvecklas nästan hur långt som helst.

 

Det bygger upp kroppen…

Precis som experten säger i artikeln så bygger det upp kroppen. Det ökar mängden kapillärer som tar blod till musklerna vilket gör att de får ännu mer tillgång till syre vid ansträngning.

Jag upplever också att det gör att du kan släppa hela ”kolhydratladdningsteorin” och inte vara lika beroende av att alltid planera mat och träning utifrån varandra.

Utöver det så lär man också kroppen att utnyttja fettförbränningssystemet, det aeroba systemet, vid allt högre belastning. Det är så farten kan öka medan pulsen är densamma. Vi blir helt enkelt mer effektiva i förbränningen och syre till musklerna per hjärtslag. Det är en oerhört häftig upplevelse när det helt plötsligt går ganska fort med en fortfarande behaglig känsla.

Jag upplever också att det gör att du kan släppa hela ”kolhydratladdningsteorin” och inte vara lika beroende av att alltid planera mat och träning utifrån varandra. En annan kul effekt är att man får en helt annan ”grundenergi” i vardagen eftersom kroppen blir effektivare på att utvinna energi ur våra fettlager.

…och du kan träna i stort sett hur mycket som helst.

Zemanta Related Posts ThumbnailDet är verkligen något helt annat att träna i lågpuls. När du kommer hem från ett sådant pass är du, redan innan du tagit av dig skorna, sugen på att springa lite till. Du känner dig stark, pigg och klartänkt. Blodet flödar på ett bekvämt sätt och hela kroppen är redo för vad du än kastar dig in i – studier, matlagning, jobb, styrketräning etc.

För mig är det en fantastisk känsla att komma hem efter 2 timmars löpning, ta en snabb dusch och vara redo för att leka med ungarna eller åka på någon aktivitet med familjen. Ingen mental trötthet, inget illamående och inga direkta cravings – snarare törstig och eventuellt sugen på lite kombucha.

Det är väldigt, väldigt skönt

Sist men inte minst. Det är en oerhört meditativ upplevelse som HELT och FULLT är anpassad till din egen nivå. Det går inte att titta på hur fort någon annan kan pressa sig att springa – för pulsen styr. Kan du inte springa i din uträknade MAF-puls, ja då är du inte tränad nog för att göra det. Märk väl att det inte på något sätt har att göra med din förmåga att pressa det anaeroba systemet – enbart att du är otränad i det aeroba. Så var snäll mot dig själv och njut – resultaten kommer ändå. Snabbt.

Avslutande tankar

Precis som Petra skriver i artikeln är det ett paradoxalt råd – träna långsammare för att bli snabbare. Men om vi går på djupet handlar det inte om hastighet, det handlar om att medvetet träna en viss funktion i kroppen för att skapa en bättre och starkare helhet. Det är precis som med allt annat vi ger oss på att bygga – finns det inte en riktigt stark grund att bygga på så rasar bygget när det blir högt och tungt nog.

Zemanta Related Posts ThumbnailJag kan inte betona nog hur viktigt det är att komma ifrån tänket att man måste träna snabbt för att bli snabb och stark. Det behövs variation och FRAMFÖRALLT en förståelse för att träning är just träning. Det vill säga – varje träningspass är INTE en tävling i hastighet. Det är en tävling så till vida att den som gör RÄTT saker varje träningspass för att optimera resultatet vinner!

Alla jag har lyckats övertala om att ge lågpulsträningen en chans och bygga en stark bas har blivit mer eller mindre överväldigade av dels hur fort resultaten kommer och dels hur MYCKET effektökning de får. Därför är jag helt övertygad om att Petra kommer bli både snabbare och starkare av att träna i lägre puls. I det här fallet gällde det längdskidor, men det kommer ge resultat oavsett aktivitet.

Tack för artikeln och LYCKA TILL Petra! Att lyssna på experter och prova något nytt, obekvämt är  enda vägen till stor förändring och ännu bättre resultat!

Vågar man det – då leder man verkligen genom exempel!

2 reaktion på “Tips i Svenska Dagbladet – lågpulsträning för att bli snabbare!

  1. Walter Levy

    Mycket bra inlägg, kan bara instämma. Det är möjligt att gå på fettdrift mest hela tiden – bara man äter tillräckligt mycket fett. Dessutom är det en underbar känsla.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.