Träningspasset ”grushögsflytten” – ta chansen där den finns att träna!

bild 2Bakgrunden till detta inlägg är en helt oväntad möjlighet till ett riktigt grymt träningspass när familjen var och hälsade på kusinerna i Enånger! Det gick ju liksom inte att missa grushögen på 6 m3 [se bild ovan]… Så när jag lite fint frågade hustruns syster och man om de inte ville ha lite hjälp med att flytta den till ”rätt plats” – tänkte att det är bäst att fråga fint så att det inte uppfattas som kritik för att den låg där – så fick jag prisvärda frågande miner och ett: ”Eeeh jo det är klart… vadå, VILL du göra det?” Nyfiken på hur det gick?

Basrörelsen ”spadtag”

bild 5

Jodå, jag har pulsklocka på mig för att kunna delge er statistiken!

Grundteori för rörelsen i träningspasset: Spadtaget. En fantastisk helkroppsaktiverande rörelse som aktiverar i stort sett allting! Ben, ländrygg, armar, core, axlar och armar – allt är involverat. Som att kombinera ett marklyft, med en rotationsövning och en kort bicepscurl eller nåt sånt. Det är lite samma sak som att hugga ved om det nu skulle finnas möjlighet till det för någon – oerhört bra rörelse som aktiverar hela kroppen!

Som bonus är till ”spadtagsrörelsen” är också den korta aktiva vilan när det är dags att gå med full skottkärra till avlastningsplatsen!

Viktigt att tänka på

bild7Sex kubikmeter grus är en massa grus. Det är runt 6000 kg som ska flyttas på, vilket gör det viktigt att hålla en jämn belastningsnivå samt att växla arm villket gör att sida för rotation samt stödjeben också växlar.

Lasset ska flyttas runt 10-12 meter med skottkärra på spång – vilket ger ett grymt balansmoment till passet – bort till en framtida lusthusgrund!

Genomtänkt och fokus på hälsa före fitness!

Passet samt lite statistik!

Jodå, det var jobbigt – kul, men jobbigt! Efter två timmar hade en rejäl bit av högen försvunnit och då var det även dags för lunch. Oerhört lyxigt för mig som ofta lagar maten i familjen att få komma in och sätta mig till dukat bord med riktigt bra mat – lax, broccoli, blomkål, fläskkarré, sallad, olivolja. Precis det jag behövde för att kunna avsluta efter maten.

Sedan tog det 45 minuter till innan ”beställarna” tyckte att det räckte innan det har packats ihop – sista halva kubiken blir ”fylla på grus” där det behövs.

Statistik

Zemanta Related Posts ThumbnailDet tog 2 timmar och 45 minuter. Det flyttades runt 5,5 m3 grus – runt 5500 kg eller nåt sånt. Jag hade en snittpuls på runt 120 och högsta puls på 147.

Klockan – min Suunto Quest – tyckte att det ska ta 30 timmar att återhämta sig. (Tycker det låter mycket – blir en morgonjogg imorgon som återhämtning.)

Avslutande tankar

Få saker ger mig samma tillfredställelse som att arbeta fysiskt med hela kroppen. En ytterligare dimension är när det ger direkta resultat – som en flyttad grushög – och arbetsinsatsen faktiskt gör nytta! Det går ju att diskutera nyttan av att lyfta skrot även om det är skönt att lyfta riktigt tungt ibland

Jag tycker det är att leda genom exempel när jag tar de möjligheter till träning som finns – speciellt om det hjälper någon annan! Så passa på ni också kära läsare – ser ni en möjlighet till riktigt bra träning, vad det än må bestå av – TA DEN och inspirera andra till samma sak!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.